ההמלצה הרווחת של מתכננים פיננסים שונים ויועצי השקעות בד"כ תהיה לשים את כספכם ב- S&P 500, ההמלצה הזו היא המלצה טובה מכמה סיבות:
חדשנות- למעשה מדד זה מייצג את 500 החברות הגדלות במשק האמריקאי אשר רובן נמצאות בחזית הטכנולוגיה.
יציבות- מכיוון שהמדד מורכב מ- 500 החברות המובילות בשוק האמריקאי, החברות במדד זה יכולות לצאת/להיכנס ממנו בהתאם לשווין, אך לעולם המדד יכיל את 500 החברות החזקות.
המדד להדיוטות- לא באמת צריך להבין בשוק ההון כדי להשקיע במדד זה, אתה לא חייב לדעת מי החברות בו, מה המחזורים שלהן, מי המתחרות שלהן, פשוט שימו את הכסף ושכחו ממנו.
מגן סיכון- מכיוון שמדובר במדד מגוון המורכב מכ- 500 חברות שונות, אין כאן סיכון ואינו דורש ניהול וניצולח סיכונים מצד המשקיע.
תשואות- תשואות מדד זה נחשבות כתשואות 'גבוהות' אשר בהמשך לשאר הגורמים לעיל, נותנים למשקיע הלא מיומן סוג של רשת בטחון מצד אחד לקבל תשואה יחסית גבוהה ומצד שני עם סיכון נמוך.
הטענה העקרית של אנשי שוק ההון אומרת:
"עם התשואות הגבוהות של הסנופי, השקעה בנדלן היא בזבוז זמן"
האמנם השקעה בנדל"ן היא בזבוז זמן?
אז טענה שכזו תמיד מאתגרת אותי ואני מקבל את ההזמנה.
לכן החלטתי לבחון את הביצועים של משקיע פרטי כלשהו למול ביצועי אותו משקיע פרטי שהחליט לשים את אותו סכום הכסף בסנופי בשני מודלים 200,000 ש"ח ו- 500,000 ש"ח [מי שמעונין לחשב סכומים אחרים מוזמן].
הקווים המנחים שלי היו-
- השוואה של אותם טווחי זמן
- ביצוע השקעת הון זהה
- בחינה של תשואות אמיתיות ולא מומצאות
- השקעה סולידית ולא מסוכנת
- השקעה ראשונה של משקיע מתחיל
- בלי פולישטיקים
את הבדיקה עשיתי על טווחי הזמן של 2008-2021, ולפני שאקבל ביקורת על כך אני אסביר בדיוק מה ההיגיון.
נכן שהביקורת העקרית על חלון זמן זה, יכולה להיות בסגנון:
"חכם גדול, בחרת מראש את תקופת העליות בנדל"ן כדי לתת יתרון יחסי"
אז זהו שלא, הסיבה שבחרתי את נקודת הזמן הזו היא הרבה יותר פשוטה, לקחתי את עצמי כמשקיע, אי שם ב- 2008 עת נכנסתי להשקיע בנדל"ן, יכולתי להיכנס או לסנופי או לנדל"ן, רצה הגורל ונכנסתי לנדל"ן.
באותה נקודת הזמן T=0 (נקודת ההתחלה TIME=0), כמות ההבנה שלי בנדל"ן ושוק ההון שאפה ל-0 בשני האפיקים, לא היה לי מושג אם יהיו עליות או ירידות, ההיגיון שהנחה אותי היה בעיקר ביצוע של עסקאות טובות, לא חיפשתי מציאות אלא התמקדתי בעסקאות טובות לפי הקריטריונים שלי.
ידעתי שאני רוצה להשקיע לטווח רחוק, כך שההשקעה בין אם היתה בנדל"ן או ב- S&P 500 היתה מבחינתי לתקופה ארוכה. של לפחות 10-15 שנים, והנה היום כעבור תקופה זו החלטתי לבחון את האפשרויות.
מה עשה ה- S&P 500 בזמן מ- 2008 ועד לימינו 2021 בואכה 2022?
אחד היתרונות של שוק ההון הוא שכל המידע שם מתועד וניתן לחשב בדיוק רב מה היתה התשואה עד לימינו ברמה השנתית, אז הלכתי לחפש עבורכם את הנתונים:
מדד ה- S&P 500 עשה תשואה מצטברת של 328%.
אך יש כאן הערה חשובה שאתייחס אליה בהמשך, והתשואה הזו מביאה בחשבון, שזו התשואה רק אם הדיוידנדים שהתקבלו הושקעו חזרה במדד.
התשואה השנתית בהתאם לתנאי זה הינה: 11.24% שזו תשואה מעולה לכל הדעות.
השקעה של 200,000 ש"ח ב- S&P 500:
בשנת 2008 שער הדולר היה 3.85 ש"ח לדולר, משמע שההשקעה בדולרים היתה: 51,948$
השקעה זו בהתאם לאותם הנתונים שהוצגו לעיל, הניבה:
העניין הוא שהיום שער הדולר עומד על 3.09 ש"ח לדולר, ז"א שווי ההשקעה בש"ח הינו: 687,908 ש"ח
כאמור ההון העצמי שהושקע היה- 200,000 ש"ח
והרווח הוא: 487,908 ש"ח
בתשואה מצטברת של שקלים אנו מקבלים: 243.9%
שימו לב להבדל בין התשואה של המשקיע בדולרים לתשואה שלו בשקלים על אותה ההשקעה, יש לנו הבדל של 34%, והנה לכם דוגמא על הסיכונים שבחשיפה למטבע זר שאף אחד לא טורח לספר לכם.
בואו נראה מה קרה להשקעה של 200,000 ש"ח בנדל"ן באותה התקופה?
אני מתנצל מראש אך כאן הנתונים קצת יוצר מורכבים, כי בנדל"ן כאמור הרכישה נעשית במשכנתא.
לכן אותו המשקיע הלך ולקח משכנתא, מכיוון שאז ניתן היה לקחת משכנתאות של 90% בריבית פריים, אזי לא היתה הצמדה למדד.
לצורך כך בצעתי חישוב של מהי הריבית הממוצעת החל מה- 1.1.2008 ועד לנובמבר 2021 (זמן כתיבת שורות אלו).
בינואר 2008 ריבית הפריים היתה באזור 5.6%, וההלוואות שנלקחו אז קיבלו פריים פחות 0.9 [P-0.9], לצורך העניין הורדתי את ריביות הפריים לכל אורך התקופה הזו מאתר בנק ישראל, ביצעתי ממוצע והורדתי את הפער של ההלוואה כאמור 0.9%.
הריבית הממוצעת היתה 2.51% ולאחר הורדת המרווח (0.9) מדובר על 1.61%.
יש שיגידו שהחישוב לא נכון, אך העובדות הן שהוא נכון, כי ריביות של מעל 5% היו נהוגות רק בשנה הראשונה/שניה, לאחר מכן הריבית בצלילה ורוב התקופה עומדת על ריבית בנק ישראל מאוד נמוכה וכאשר מדובר על תקופה כל כך הארוכה ואין שונות רבה בין הנתונים אז הממוצע די טוב לענייננו.
- מחיר הנכס (מרכז הארץ)- 1,000,000 ש"ח
- שכירות– 3000-3500 ש"ח בחישוב נלקח חישוב האמצע (התשואה אז במרכז היתה 3.6%-4.2%, בפריפריה עברה את ה- 10%), שכירות לחישוב 3250 ש"ח שמגלמים תשואה של 3.9% ריאלי לחלוטין ולא מיפה את המציאות של שנת 2008.
- משכנתא– 800,000 ש"ח (מינוף של 80%)
- תקופת משכנתא– 25 שנים
- החזר משכנתא– 3241 ש"ל לחודש
- תזרים– 9 ש"ח לחודש
שווי הנכס היום: לצורך חישוב ערך הנכס היום, התבססתי על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בניכוי אינפלציה כפי שהם מסופקים לאתר הבינלאומי Trading Econimics פשוט כי מאוד נח להוציא משם נתונים לפי תאריכים. יש לשים לב כי המדד הזה פועל לרעת ההשקעה, מאחר ומדובר במדד ארצי וידוע לנו שבמרכז הנכסים עלו בהרבה יותר, ב- 2008 כאמור במיליון שח ניתן היה לרכוש גם נכסים בת"א למעוניינים.
מכאן ששווי הנכס נכון לכתיבת שורות אלו הינו 2,610,000 ש"ח
הרווח על שווי הנכס 1,610,000 ש"ח.
אך בנדל"ן יש לנו מוקדי רווח נוספים אחד מהם הוא תשלום קרן המשכנתא ע"י השכירות, לכן עלינו לבדוק בנקודה זו, מהי יתרת הקרן, התשלומים ששולמו עד כה, גם מצטרפים לרווח של המשקיע (מאחר ואם יממש את הנכס החוב שלו קטן יותר וההפרש ילך אליו).
כיום כ- 13 שנים ו- 11 חודשים, כמות החודשים שעברה מיום ההשקעה היא 167 חודשים, לכן נבדוק מהי יתרת הקרן הנוכחית.
הרווח המתקבל מתשלומי הקרן עד כה הינו: 402,750 ש"ח
אבל רגע…. חכו יש לנו עוד מוקד רווח מההשקעה.
הרווח מתזרים המזומנים– טוב במקרה הזה אין, למרות שמי שמתעקש זה יוצא סה"כ 9 כפול 167 חודשים שעברו מתקבלים עוד: 1503 ש"ח.
סה"כ רווח מהשקעת נדל"ן לדירה שנרכשה ב- 2008 ב- 1,000,000 ש"ח למול שווי ההשקעה הנוכחי למשקיע הינו:
1,610,000+402,750=2,012,750 ש"ח, רגע צריך להוריד את ה- 200,000 ש"ח ההון העצמי הראשוני ששמנו ולכן הרווח האמיתי יהיה 1,812,750 ש"ח.
עזוב הכל…. סגור איתו חשבון- אז כמה יוצא לנו התשואה?
906.37%.
לסיכומם של דברים:
הבטחת לנו גם השוואה בהשקעות של הון עצמי של 500,000 ש"ח-
אתם צודקים, אך בכדי לא להלאות אתכם ריכזתי לטבלת אקסל. שיהיה נח.
מה המבקרים יאמרו על ההשוואה?
אתה בחרת תקופה שנוחה לך- טוב זו ביקורת קטנונית, אני לא בחרתי את התקופה, היא בחרה אותי, המציאות הביאה אותי כמשקיע להשקיע ב- 2008, היום בדיעבד אני חושב שאני מטומטם, הייתי צריך להשקיע הרבה יותר מוקדם והרבה יותר אגרסיבית.
הוצאות על הדירה- טוב תפסתם אותי, לא באמת החשבתי:
- עו"ד שהיה עולה לי 5000 ש"ח+ מע"מ
- ולא הבאתי בחשבון שיפוץ כללי בהתחלה
- ותיקונים מדי פעם.
אתם צודקים, אבל…
גם לא הבאתי בחשבון את:
- העלאת שכירויות לאורך התקופה.
- לא הבאתי בחשבון חלוקה של דירה ל-"כלביות" כפי שנהוג במדינת ת"א.
- ולא הבאתי בחשבון גם הוצאה של כסף מהקירות והשקעה בנכס/נכסים נוספים.
- אבל נח לשכח שחישובי התשואה לפי S&P 500 הביאו בחשבון השקעה חוזרת של דיוידנדים- אזל למה לכם כן ולמשקיע הנדל"ן לא? אז הנה בלי זה השקעת הנדל"ן נתנה נוק-אאוט רציני.
מינוף- הם יאמרו שאני לוקח השקעת נדל"ן ממונפת לעומת השקעה לא ממונפת במדד, אין בעיה אני מסכים, אך זה אופי ההשקעות ומשקיעים לפי האפשרויות שיש למשקיע. בנדל"ן ממנפים, מה לעשות החיים לא הוגנים.
חצוף אפשר למנף גם בשוק ההון- אני מסכים, אבל תעשו ניסוי, קחו 200,000 ש"ח כמו בדוגמא הראשונה ורוצו לפקידת ההלוואות בבנק ואימרו לה שאתם רוצים לקחת הלוואה של 800,000 ש"ח ולהשקיע את כל המיליון ב- S&P 500. אתם תגלו שאפילו הבנק לא יסכים לתת לכם למרות שמדובר במדד הכי חזק בעולם.
מה עם התעסקות עם שוכרים- בשוק ההון אין התעסקות עם שוכרים אתם צודקים, אבל בהשקעות יש סיכונים, ושוכרים הם מרכיב סיכון בהשקעה, ועל סיכון מקבלים תשואה- חשבתם שאולי זו הסיבה שהתשואה בנדל"ן אולי טובה יותר מול המדד האלוקי בשם S&P 500?!
לסיכום-
אי שם ב- 2014 כתבתי את הרשומה שמי שלא יקנה נדל"ן יהיה לו הרבה יותר קשה ככל שהזמן יעבור, המציאות הראתה לצערי שצדקתי דאז (למה לצערי? כי אני לא אוהב לראות מצב שאנשים, חברים וקרובי משפחה לא מסוגלים לרכוש דירות למגורים).
הנתונים היום מראים כי בשנים הקרובות שוק הנדל"ן לא הולך לעצור והמציאות תהיה מרה וקשה יותר לרוכשי הדיור, הפערים בין העשירים לעניים יעמיקו. אנו נראה למעשה העמקת פערים ונראה דור של מתעשרי נדל"ן שיהיו שווים הרבה מאוד כסף רק מעצם עליית שווי בנכסים שלהם.
אז אם לא בא לכם להישאר מחוץ למרוץ הזה, אם אתם רוצים להיכנס לשוק ולהנות מכלל היתרונות שהוא יכול להביא לכם, אתם מוזמנים להשאיר פרטים ולהצטרף לתהליך הכשרת המשקיעים שלי, אני מבטיח ליצור קשר באופן אישי אם תשאירו פרטים.
13 מחשבות על “האם ה- S&P 500 הוא באמת הסוס המנצח?”
הדירה הייתה מושכרת 167 חודש רצוף ?
לא נעשו תיקונים במשך 13 שנים רצופות ?
לא הוחלף דוד שמש, מנעול 13 שנים ?
לא היו הוצאות ועד בית לצורך השבחה שחלותמעל המשכיר ?
נהוג לחשב תשואה לפי 11 חודשי השכרה בשנה.
חלק מזה אבדן שכירות חלק אחר עלות תיקונים.
תעשה חישוב על 11 חודש תגיע לתשואה טובה יותר בסנופי.
אם אתה גר בארץ וחי בשקלים, קנה תעודת סל מוגנת שקל על הסנופי. כך לא תפסיד (או תרוויח) משינויי שער הדולר.
הכל בסדר, ומקבל את כל הערותיך, לכך התייחסתי בסיפא של דבריי אותם אני מביא כאן.
– חלוקה של דירות כפי שנהוג במרכז והעלאת התשואה
– הוצאה של כסף מהקירות והשקעתם בנכסים נוספים להגדלת השווי נטו
אלו גורמים מאוד משמעותיים שהיו משפרים את התשואה לטובת ההשקעה הנדלנ"ית ולא הובאו בחשבון, לכן אפשר לקז אותם למול ההוצאות שמנית, למרות שההוצאות שמנית הן בטלות ב- 60 לעומת הוצאת הכסף בקירות ורכישת נכסים נוספים, שהרי שווים עלה במכפלות.
לגבי הערת הדולר- מקבל הערה חשובה.
ושוב תודה רבה על ההתייחסות ההערות שלך נכונות וחשובות.
לא נותנים את כל המשכנתא בפריים ולכן הריבית הממוצעת גבוהה יותר
במינוף גבוה ולא בפריפריה צריך להביא כסף מהבית
עליית השווי באזורי ביקוש ובפריפריה שונה ולכן אי אפשר לקחת עליית שווי של תל אביב עם תשואה של חיפה
וטרדה?
מסקנה
הכי טוב נדלן
כי לא מקבלת רכבת הרים ולא בורחים באמצע
הי יוסי,
אחלה תגובה תודה רבה על ההתייחסות.
כפי שאמרתי בפתח הדבר במאמר המאמר משווה על השקעה של משקיע פשוט, ללא תחכומים או משחקים חשבונאיים.
אתייחס לכלל הנקודות שהעלית:
משכנתא בפריים- אתה צודק היום לא נותנים משכנתא בפריים, אך ב- 2008 כן נתנו והמאמר מדבר על השקעה שהחלה ב- 2008 ותוצאותיה היום לעומת הסנופי, והריבית הממוצעת חושבה ישירות מאתר בנק ישראל כממוצע של כל אותם 167 החודשים בעדכוני הפריים.
כסף מהבית- מה הכוונה להביא כסף מהבית? 2 ההשקעות דורשות את ההון הראשוני. אם הכוונה שלך היא להביא כסף מהבית כל חודש, הרי שעשיתי סימולציות של משכנתא למול השכירות, זה מפורט במאמר, עם התמונות מסך וגם בטבלה בהשוואת השקעה של 500,000 ש"ח בשני האפיקים.
פריפריה מול מרכז- בדוגמא התייחסתי לנכס של 1 מיליון ש"ח, בשנת 2008 ניתן היה לרכוש נכסים אלו בת"א וסביבותיה. דווקא עליית השווי היא אל משקפת את העליה שהתרחשה במציאות באזורים אלו.
תשואה- התשואה אינה של חיפה, אלה 3.6-4.2% שהיו אז התשואות בת"א, לא היה כל יפוי של הנתונים.
תודה על ההתייחסות
"חצוף אפשר למנף גם בשוק ההון- אני מסכים, אבל תעשו ניסוי, קחו 200,000 ש"ח כמו בדוגמא הראשונה ורוצו לפקידת ההלוואות בבנק ואימרו לה שאתם רוצים לקחת הלוואה של 800,000 ש"ח ולהשקיע את כל המיליון ב- S&P 500. אתם תגלו שאפילו הבנק לא יסכים לתת לכם למרות שמדובר במדד הכי חזק בעולם."
יש לזה המחשה יותר טובה
תלך למשל לבנק פועלים ותבקש הלוואה לקנות מניות של בנק פועלים, יגידו לך לא נותנים הלוואות למניות זה מסוכן, תגיד להם מה מסוכן זה מניה שלכם….
יפה….. נתת לי רעיון להיכנס עם מכשיר הקלטה/מצלמה נסתרת לסניף הבנק ולעשות את זה. יהיה מעניין.
מאמר מעניין, תודה.
לגבי המינוף, פה אני חייב לחדד, אתה יכול לקחת מינוף בעלות נמוכה מאוד מהברוקר, IB למשל מאפשרים מינוף זול מאוד ובקלות, לא צריך ללכת לבנק ולא צריך טופסיאדה, רק חשבון מארג'ין.
תשווה תפוחים לתפוחים
תודה על ההערה.
ולגבי אופן התשלום?
הכוונה היא במצב כזה אתה מוציא כסף כל חודש מהכיס למעשה "מגדיל את ההון העצמי שלך בהשקעה", לעומת זאת בנדל"ן זה לא קורה, כי תשלום ההלוואה מבוצע ע"י השכירות ואתה נהנה מירידת הקרן.
בהלוואה כפי שאתה מציין אתה מחד מוריד לעצמך את הקרן ומשלם את ההלוואה (הריבית)- בנדל"ן שניהם נעשים ע"י השוכר.
אחלה הערה, במקום, תודה רבה.
בהמשך לאופן תשלום ההלוואה.
אתה יכול לקנות מניות דיביבנדים גדלים וכך בעצם הדיבידנדים מכסים את ההלוואה, כמו סוג של שכירות מהנכס.
אשמח אם תוכל לתת דוגמא אמיתית לכך.
שדיבידנדים משולמים בקביעות אחת לפרק זמן קצוב ושהדיבידנדים הללו בניכוי המיסים שלהם אכן מכסים את אותה ההלוואה למשך התקופה.
עוד הערה חשובה- כשאתה מדבר על מניות אתה מדבר על משקיע שמבין משהו, כל המאמר הזה עסק בדוגמא מציאותית של משקיע שממש לא מבין כלום וב- 2008 עמדו לנגדי עיניו 2 אפשרויות לחסרי הבנה:
1. השקעה בדירה פשוטה במרכז הארץ
או
2. השקעה במדד S&P500 שאינו דורש הבנה
המטרה היתה להשוות האם באמת במציאות מדד ה- S&P 500 נתן תוצאות טובות יותר?
השקעה במדד אינה השקעה מהוקצעת במניות ספציפיות המחלקות דיבידנדים.
היי, אהבתי מאוד את המאמר – תודה על הזמן שהקדשת כדי לכתוב אותו.
רציתי להעלות עוד נקודה, התקופה המצויינת במאמר לשני אפיקי ההשקעה יחסית קצר – קצת יותר מעשור. לטווח הארוך, עקרון הריבית דריבית של מדד ה – SNP 500 כביכול "ינצח" בתחרות בגלל שהריבית מושקעת מחדש, בזמן שבנדלן גובהה המשכנתא יתכזז לחלוטין בשלב מסויים ואז הכל יהיה תלוי בעליית שווי הנכס.
יכול להיות שאני לא צודק, רק רציתי להעלות את הנקודה כמחשבה.
התקופה אכן קצרה מדובר על 2008 ועד היום.
עם זאת המאמר הזה נכתב ברטרו-ספקטיבה, המטרה היתה לחזור לשנת 2008 ולבדוק את הביצועים של שתי האפשרויות שעמדו בפני המשקיע אי שם ב- 2008 ולראות את התוצאה.
לגבי הערתך השניה שהריבית מושקעת מחדש ב SNP 500 זה נכון, והתייחסתי לכך בסוף המאמר, גם בנכס ניתן להשקיע שוב ככל שערך הנכס עולה , ניתןלמשוך את הכסף מהקירות ולהשקיע אותם שוב בנכס נוסף, זה רק מחזק את ההחזקה ואת ההשקעה וההחזרים.
אך ניסיתי לשמור את המודל ההשוואתי כמה שיותר פשוט מבלי הרצון לסבך.
תודה רבה על התייחסותך