בניה- שלב 2 שנוגריסט

לאחר שהכלונסאות התקשו התייבשו והתמצקו, ובהנחה שהבדיקות לשלמותן היו תקינות, זה הזמן לעבור לשלב הבא הקרוי בז'רגון שנוגריסט, לפני שניכנס להסברים והתמונות של שלב זה, נעשה שיעור קצר בהיסטוריה.

המילה שנוגריסט הינה מגרמנית ומשמעותה 'מתווה יסודות', מאחר ובניין הארץ החל קצת לפני קום המדינה, אנשים רבים אשר הביאו עמם ידע ויכולות בניה מקורם היה מארופה ובעיקר מגרמניה, מכאן שמרבית המונחים בענף הבניה בהם תתקלו כיום בשטח מקורם מהשפה הגרמנית.

מטרת הכלונסאות לייצב את המבנה ולגרום שיהיה אחוז בקרקע בצורה מיטבית, ומונח בצורה אנכית לקו הקרקע כמעין עמודים בקרקע. מתווה היסודות למעשה מורכב מסדרה של קורות יסוד התומכות במבנה מעל והן מוקמות אופקית לקרקע.

מראה על המתווה הכללי של השנוגריסט

גם השנוגריסט הוא למעשה סדרה של יציקות בטון, ומכיוון שכך חובה שיהיה הרכב של זיוני ברזל עפ"י תוכנית העבודה שהמהנדס יצר בתחילת התהליך בהתאם לתוכנית האדריכלית. בכדי למקום את השנוגריסט במקום הנכון, משתמשים הבנאים בחוטים עפ"י קואירדינטות המצויות בשטח.

למעשה ממראה השנוגריסט ניתן כבר להסיק את המתווה הכללי של הבית.
השנוגריסט מהווה את הקורות אשר יתמכו במבנה כולו ועליו תתבצע יציקת הרצפה.

החוט ששימש למתווה טרם בניית השנוגריסט, שימו לב לריתוכים בזיוני הברזל עליהם נדון בהמשך

לפני שיוצקים את השנוגריסט יש לבצע כמה מהלכים מקדימים:

  1. ביצוע עבודת תפסנות עפ"י מפרט תוכניות העבודה בכמויות ובעוביי הברזל שקבע המהנדס/ת, ובמרחקים מתאימים.

    תצלום של קורת תמך כחלק מהשנוגריסט שימו לב שיש וחובה להניח ארגזי קלקר מתחת לזיוני הברזל כדי שיבודדו בין הבטון לאדמה
  2. ביצועי ריתוכים של זיוני הברזל  בכל מתווה היסודות, בד"כ נעשה ע"י החשמלאי של הפרוייקט, המטרה היא שכל זיוני הפלדה יהיו אחוזי ומרותכים, לכל אורך הבניה מאחר ולזיוני הברזל החשמלאי מחבר את הארקה, כך ישנה הארקה לתוך היסודות והקרקע של כל המבנה.
    ריתוכי בזיוני הברזל לצורך הארקת כלל המבנה

    ריתוך בנקודות חפיפה לאורך קורת היסוד
  3. העברת תשתיות חשמל מהמיקום הייעודי בו אמור להיות הארון חשמל הביתי (בעתיד) לארון החשמל החיצוני של חח"י, המצוי בפילר בחוץ בד"כ על המדרכה העתידית.
    מומלץ להתעקש עם החשמלאי שיעביר גם כמה צינורות עודפים, לכל מקרה שתרצו להעביר בעתיד קווים נוספים או במידה ואחד יסתם וfיו"ב.
    הקו המוליך מארון החשמל הפנימי לנקודות חיצוניות/ ארון החשמל החיצוני של חח"י
    המקום בו הקווים יוצאים החוצה מארון החשמל הפנימי דרך מתווה היסודות לארון ההזנה החיצוני של חח"י

    לאחר שכל ההכנות בוצעו, יש לקרוא למהנדס שיאשר את הרכב הזיונים בקורות היסוד שייתן אישור לביצוע יציקת הבטון. להקפיד ולבקש מהקבלן שידאג שיהיו שתי ויברטורים בשטח בזמן היציקה, ולהקפיד על מעבר הויברטורים הזמן היציקה לכל אורך מתווה היסודות. השימוש בויברטורים מטרתו לגרום להוציא בועות אויר המצויות בתוך הבטון ומניעת סגרגציה בבטון (הפרדת חלקי הבטון ויצירת נקודות חולשה במבנה).
    יציקת השנוגריסט:

    יציקת מתווה השנוגריסט וקורות היסוד. שימו לב לפועל עם הקובע, המחזיק בידו השמאלית את מכשיר הויברטור בעוד והפועל עם החולצה הכחולה, עומד עם קצה הויברטור והולך אחרי משאבת היציקה ומבצע ויברציות בבטון למנוע כיסי אויר וסגרגציות בבטון

    מתווה יסודות יצוק, לפני פירוק שלד העץ
  • כל האמור והכתוב לעיל, אינו שיתוף מידיעותי וניסיוני במהלך תהליכי הבניה שאנו מבצעים, אנו לא קבלנים, לא מהנדסים, אלא משקיעים ויזמים העוסקים גם הבניה של בתים פרטיים כחלק מפעילותנו. השימוש בכל הכתוב לעיל על אחריות הקוראים. יש להיוועץ ולבקש ליווי של אנשי מקצוע ייועדים בכל שלבי הבניה.
דילוג לתוכן