האם עליית הריבית מרמזת על "פיצוץ" הבועה?

היום בו הריבית עלתה ב 0.15%


אז אתמול אחרי כ- 7.5 שנים עלתה ריבית בנק ישראל בפעם הראשונה ואיזו הפתעה, השמיים לא נפלו. כמובן שזה ארוע שהרשת לא נשארה אדישה כלפיו, שלל כתבות נכתבו, תומכי הבועה כבר שמחים לאיד וטוענים שהנה האויר מתחיל לרדת ואנחנו ממש לפני הפיצוץ הגדול, יש שהרחיקו לכת ואף שהתמשו במילים 'ביג בנג' כאילו מדובר כאן בארוע מכונן ברמה לאומית.

אז מה אני באמת חושב על הארוע הנ"ל ופנינו לאן?


החזר המשכנתא עלה ב 32 ש"ח לחודש

אין ספק, שעליית ריבית זו מביאה עמה שינוי מסויים, וכמובן שהמסלולים בריבית המשתנה ובראשן ריבית הפריים, ירגישו את שינוי הריבית הזה. אך עד כמה השינוי הזה הוא באמת מחולל שינוי שיש להתייחס אליו ברצינות?

אז עבדכם הנאמן חזר למחשבוני המשכנתא והסימולציות ועשה את החישובים שלו, הסימולציה נעשתה על משכנתא בגובה של 500,000 ש"ח למשך 25 שנים.

לצורך כך פשוט בוצעה סימולציה בין שתי ריביות כשההבדל בינהן הוא 0.15%, התגלית המרעישה היא שההבדל הוא תוספת של 32 ש"ח לחודש בהחזר החודשי. משמע התזרים החודשי ממנו נהנה המשקיע יורד ב 32 ש"ח לחודש.

כולם מסכימים ששינוי ריבית זו הוא אכן מינורי ורחוק מכדי לחול שינוי, אך אין ספק כמובן, כי ניתן לומר שזו סוג של נקודת תפנית שיש לתת עליה את הדעת.


מה יהיה בעתיד עם הריביות?

כל בר דעת מבין והבין, שהמצב של ריביות אפסיות כפי שהיו בשנים האחרונות הוא לא מצב שישאר לנצח, נכון שזה מצב מעולה עבור המשקיעים ועבוד משלמי המשכנתאות, אך ברור לכולם שמצב זה יישאר לאורך זמן רב, שכן לריבית בנק ישראל יש השלכות רבות על יצוא/יבוא שערי מטבעות ועוד..

על כן ניתן לומר בבטחה שהריביות אכן יעלו בשלב כלשהו, די להביט בהיסטוריה ולראות מצבים בהן היתה ריבית בנק ישראל דו ספרתית בימים של אינפלציה גבוהה מצב זה אמנם עדין רחוק מאיתנו, אך ראוי להביו מה קורה מכאון והלאה.., לאחר שהנבו שהריביות אכן יעלו.

עובדה נוספת הברורה לכולם הוא, שגם כאשר יתבמצעו עליות ריבית נוספות, הן לא יהיו חדשות ויתרחוש בהדרגה על פני תקופת זמן ארוכה, בכדי לא לזעזעז את המשק והכלכלה. כעת השאלות שיש לשאול הן:

  • מתי בכלל תהא עלית הריבית הבא? אולי עליה שכזו תתרחש בעוד מספר חודשים ולא בחודש הבא?
  • בכמה תהיה העליה הבאה?
  • כיצד השוק יגיב לעליה הנוכחית?
  • תוך כמה זמן השוק יגיב לעליה הנוכחית אם בכלל?

יש דברים שלא ניתן לדעת ולכן הדבר החכם יהיה בוא להמתין ולא לבצע צעדים פזיזים, לשוק לוקח זמן להגיב ולכן צריך להמתין בסבלנות ולתת לשוק לעשות את שלו, בעיקר שיש כוחות רבים הפועלים על דעת הקהל של רוכשי הדירות על מגוון האוכלוסיות שלהם והמשקיעים.

המשקיעים גם כך מראים מיעוט עסקאות, כך שהם לא שחקן משמעותי למרות שציירו אותם כזאב הרע בסיפור וכרע החולה, הרי כחלון היה צריך להמציא אוייב….כן אותו הכחלון שדרם למדינה להיות בגרעון של 10 מיליארד!!!


מה יקרה להערכתי בהיבט קונים ומוכרים עקב עליה זו?

להערכתי כעת יכולות להתבצע שתי תוצאות הפוכות לחלוטין:

הראשונה- עליה בכמות העסקאות ולקיחת משכנתאות מאסיבית, ישנן משפחות רבות, שהתייאשו מההמתנה והבינו שהמתנה לתוכניות מחיר למשתכן הכושלות של שר האוצר לא יעזרו להן במאום והם פשוט זורקים כסף לפח בהוצאת השכירות שלהם, משפחות אלו המצויות כרגע בהתלבטות או במו"מ מתקדם, ינצלו את השינוי הזה בכדי לבצע שתי פעולות.

  • לסגור את העסקה במהירות האפשרית לפני שתתבצע עליה נוספת בריבית. מה שיצרוך מהם משכנתא גבוהה יותר
  • להזדרז לבנק ולסגור על משכנתאות ולקבע אותן בריביות קבועות, לפני שיהיו עוד עליות הריבית בנק ישראל שישפיעו על מסלולי המשכנתא שיש בתוכם מרכיב ריבית קבועה. הרי בסו הבנק יאלץ להתיישר גם במסלולים אלו לעליות בריבית בנק ישראל ממנו הם מלווים כסף.

לכאורה מצב שכזה דווקא יעודד עליה במחירי דירות, כי הוא מייצר ביקוש מסויים ולחץ לסגור עסקאות במהירות מצד הקונים והמתלבטים.

השניה- לחץ מאלו שמנסים למכור את דירתם תקופת מה, מוכרים אשר פרסמו את דירתם למכירה בחודשים האחרונים והתעקשו על מחיר, עלולים להבין שאם לא יקבלו החלטה להתגמש במחיר, הם עלולים להיות בקשיים למכירת הדירה. חלק ממוכרים שכאלו אכן יתגמשו במחיר, לפחות אלו שלחוצים למכור את דירתם או כאלו שהתחייבו לעסקה נוספת לדירה הבאה, כגון משפרי דיור שהתחייבו לדירה בטרם מכרו את דירתם הישנה.

צעד שכזה יכול ליצור מצב בו יהיה אפקט של ירידת מחיר.

להערכתי מה שיקרה בפועל יהיה שילוב של שני כוחות אלו אך לא במקביל, אני חושב שבשלב ראשון נרגיש את הלחץ מצד הקונים המצויים בתהליך מתקדם, לסגור עסקאות ולמהר ולקבע את ריביות המשכנתא שלהם, ובהמשך נראה מהפך לכיוון הצד השני בוא הכח יעבור לידי הקונים ואז הם יהיו אגרסיבים יותר במו"מ בכדי להצל את הלחץ והחולשה של המוכרים.

כך או כך, אלו לא אפקטים שנרגיש בהם מחר, אלא ייקח להם כמה חודשים כדי שבאמת השוק ירגיש ויבטא את השינוי אם יהיה.


ומה איתנו המשקיעים?

עבורנו דווקא החיים יהיו קלים יותר, הלחץ של הקונים ומעבר מוקד הכח במו"מ לידינו כקונים, יאפשר לנו להוריד את המחירים לרמה שאנו מחפשים ולהפוך את העסקאות לאטרקטיביות עבורנו. למשקיעים יש סבלנות, הם לא קופצים על כל עסקה בנקראת בדרכם ולכן יכנסו למו"מ היכן שירגישו שיש להם יתרון ממשי.

המשקיע הנבון גם ידע להתנהל בזהירות עם עליץ הריבית כאשר הוא יקח את המינוף שלו למימון העסקה דרך הבנק.

איך שלא נביט בזה, הולכת להיות תקופה מעניינת בחודשים הקרובים, לא נותר לנו אלא להמצין בסבלנות ולהמשיך ולרכוש ידע לאיתור עסקאות משתלמות בנדל"ן, כדי שנהיה מוכנים, רוצים לדעת כיצב מאתרים עסקאות טובות ולשמור את היתרון לצדכם?

הצטרפו אלינו לקורס ההשקעות שלנו, מלאו פרטים בקישור ונחזור אליכם: קורס השקעות

הרשמה לקבלת עדכונים על פוסטים חדשים:


רוצים לקבל מידע נוסף על השקעות נדל"ן מלאו את הפרטים ונחזור אליכם!

לשתף בפייסבוק
לצייץ בטוויטר
לשתף בלינקדאין
לנעוץ בפינטרסט
גורו נדל"ן

גורו נדל"ן

אתר זה נבנה מתוך מטרה להוות פלטפורמה, פשוטה ונגישה לאלו מכם המחפשים לשנות את גישתם להתנהלות הכספית האישית שלהם כמו גם לאלו המעוניינים ללמוד את תחום ההשקעה בנדל"ן.

כתוב/כתבי תגובה

דילוג לתוכן