ללמוד את התחום

ללמוד את התחום

הגורם העיקרי שכיוון אותי לתחום השקעות בנדל"ן מניב למגורים, היתה העובדה שזה היה קרוב ונגיש אלי, מבחינת מקורות המידע והייעוץ שהיו זמינים לי. מאז אותה שיחה ראשונה ביני לבין ירון, היה לי תמיד למי להתקשר, לשאול ולהתייעץ, מאחר  וניסיונו היה בנדל"ן ולא במניות לדוגמא, ההתעניינות שלי התמקדה בנדל"ן, כי היה לי מקור לתשובות לשאלות והלבטים שלי.

ידעתי, שהתשובות הטובות ביותר שאקבל, ינבעו רק בתנאי שאשאל שאלות טובות לפיכך בכדי לשאול שאלות טובות, היה עלי ללמוד את הנושא, קודם כל בכוחות עצמי לפחות בהתחלה ולאחר מכן לעשות זאת במקביל להיוועצות באחרים.

חנות הספרים היתה התחנה הראשונה שלי במסע לימודים זה, ניגשתי למחלקה הרלוונטית בחנות והתחלתי לפשפש ולעיין בספרים. הספרים הראשונים שהיה חשוב לי לקרוא היו ספרים כלליים על הנושא, ספרים שיבהירו לי את הרעיון של השקעות בתחום הנדל"ן, מהם סוגי הנדל"ן להשקעה? אלו אסטרטגיות השקעה יש? מהם מנופי הרווח?

מדורי הכלכלה והנדל"ן היו התחנה השניה שלי, דאגתי לפחות פעם ביומיים לקרוא את המדורים הללו בעיתונות הארצית, הן בעיתונות המודפסת והן בעיתונות הדיגיטאלית, היה לי חשוב לנסות להבין (לא הייתי ממש בשלבי הבנה באותה נקודת זמן) מה קורה בחוץ, בעולם הגדול, העולם שמעבר למשקיע הקטן, מאחר והמשקיע הקטן נתון להשפעות מבחוץ.

אתרי אינטרנט ופורומים הקשורים לתחום הנדל"ן היוו את התחנה השלישית שלי בתחום הידע התאורטי והיו מקור טוב. היתרון בפורומים אינטרנטים הוא שהיתה לי האפשרות לזרוק לאויר שאלות ולקבל תשובות, לזרוק רעיונות, פחדים ולבטים לחלל הוירטואלי ולקבל תגובות, בהתאם אליהם הייתי לומד לא רק מה אחרים חושבים, אלא כיצד זה משפיע עלי.

בין תחנה לתחנה תמיד הייתי מנהל שיחה, שואל, ומקשה, לא תמיד ניתנו או נמצאו התשובות באופן מיידי, היה צריך זמן לחשוב, לחכוך בדעתנו,  לא תמיד היתה תשובה מספקת או מלאה אבל במקרים כאלו תמיד הינו מוצאים רעיונות חדשים לדרכי פעולה.

התחנה הרביעית החזירה אותי לימי בית הספר, זו היתה תחנה של 'חשבון פשוט', הכלים הכי חשובים בתחנה זו היו פעולות החיבור, חיסור, הכפלה וחילוק. זה היה השלב בו התחלתי להתעניין במספרים של השקעה בנדל"ן. כמה צריך להשקיע? מה אומר לי מחיר הנכס? כמה הנכס מניב? בתחנה זו למדתי גם מושגים חדשים, למדתי מהו ההון העצמי, מהי משכנתא, מהי תשואה לסוגיה, מהו שכר דירה. הנושא הזה היה יחסית קל מאחר והוא התמקד במספרים, ולמספרים יש תכונה חזקה והיא שהם נטולי רגש, הם מראים את האמת.

התחנה החמישית היתה להבין מיהם הגורמים שיש להם נגיעה לכל תחום הנדל"ן מה היא מערכת היחסים בין: המשקיע, הנכס, שמאי, מתווך, בנק, עורך דין, הרשויות השונות ועוד…ועוד…

התחנה השישית תמיד היתה שם, לאורך כל תקופת הלימודים, זו היתה התחנה של שיחות, דיונים ופולמוסים עם חברים ומכרים, הדיונים הללו עוררו תמיד מחשבות חדשות ושאלות קשות יותר, זה הכריח אותי לחזור כמה צעדים אחורה בכדי למצוא את התשובות. מילת המפתח היתה 'למצוא', התשובות תמיד היו שם, תפקידי היה למצוא אותן.

כעבור זמן לא רב, להערכתי זמן של חודש עד חודשיים, כבר ידעתי בתאוריה את ההתנהלות של התחום וכל הגורמים הנוגעים אליו.

היה חסר לי דבר אחד לפני ההתחלה בביצוע, לפני הירידה לרחוב, היה חסר לי מנטור, מישהו שכבר עשה את זה, מישהו שעבר את התהליך שאני עברתי באותם ימים, מישהו שיוכל להיות מעין משקולת מאזנת לחוסר הניסיון שלי. זכיתי היו לי שני מנטורים, הראשון היה ירון, הוא אמנם היה בקצה השני של המדינה, אבל הוא תמיד היה מעבר לקו הטלפון כשנזקקתי לו. השני היה י', קרוב משפחה שרק במקרה הגיע לידיעתי שהוא משקיע בנדל"ן מניב, הוא היה קרוב אלי גיאוגרפית ונאות מדי פעם להתלוות אלי ולרדת אל השטח.

הייתי מוכן ללמוד את אסטרטגיות ההשקעה בנדל"ן.

דילוג לתוכן